Kostnadsanalys: VW Golf – 2019 – Värdeminskning och total ägandekostnad

  • av

Volkswagen Golf är den mest sålda bilen i Sverige till privatpersoner. ( Dvs utanför leasing och tjänstebilar ). Därför känns det naturligt att börja med denna bil för den första kostnadsanalysen på pengarbloggen.

För detta räkneexemplet har jag räknat på att man har köpt en ny bil, i det här fallet en ny 2019 års modell av Volkswagen Golf 110 med TSI 1.0 motorn i standardutförande med manuell växellåda.

Den här bilen kostar i kampanjutförande/demobil cirka 200.000kr i inköp idag. Nedan följer en kostnadskalkyl baserat på ett ägande om 36 månader.

Värdeminskningen är baserad på 19% årligen vilket är den siffran vi får om vi kollar historiska försäljningarna av Golfmodellen. Detta innebär att vi har en årlig värdeminskning på cirka 38.000kr. För denna analysens skull skall vi dock räkna lite snällare, istället säger vi att värdeminskning är på 30.000kr årligen för att räkna lågt.

Kostnadssammanställning för 36 månader boende i en storstad med en och en halv fulltank per månad vilket borde räcka att köra bilen cirka 1500 mil per år.

Försäkring: 400kr x 36mån = 14400
Boendeparkering: 500kr x 36mån = 18000
Övrig parkering: 300kr x 36mån = 10800
Servicekostnad: 3000kr x 3 år = 9000
Värdeminskning: 3 x 30.000 = 90.000
Bränslekostnad: 1000kr x 36mån = 3600
Trängselskatt: 600kr x 36mån = 21600
Tvätt / Spolarvätska: 600kr x 12 kvartal = 7200
Däckskifte: 6 x 300 = 1800
Övrigt ( Parkeringsböter, självrisk på skada osv ) = 5000

Totalt: 181400kr

Totalkostnad för att äga bilen varje månad: 5038kr

Vad tycker du? Värt eller inte värt? Hur stor procentuell andel av din totala lön går till en bil? Hur skulle kostnaderna se ut om man tex bor innanför tullarna i en storstad där parkering / garagekostnad är betydligt högre?




Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *